Koh Tao

Alltså dagen vi skulle åka till Koh Tao var hemsk. Det var kaos! Storm deluxe. Det kom världens regnskurar, det åskade och vågorna var stora, men vi tog oss till Koh Tao levande tacka gudarna. Vi lyxade till det med att bo på ett hotell, Asia Diving Resort. Så skönt att inte behöva dela rum med andra kände vi.

Jag påbörjade min Advanced Corse på torsdag morgon (dykning) på Bans Diving. Sjukt kul att få dyka igen efter några månaders uppehåll. Vi körde en genomgång och sedan blev det två stycken dyk. Vi körde ett deep dive (30 meter) och även fish-ID. Så kul, jag blir hög på livet när jag dyker!
När jag var klar med dagens dyk så bytte vi till ett annat boende, Lotus Paradise Resort som var billigare, låg närmare min dykklubb och hade bättre pool! Personalen var även 5/5 så jag rekomenderar detta ställe till 100%.
På fredagen var det andra dagen på kursen och även den sista. Vi körde ett wreck dive först som var så himla coolt. Det var inte världens bästa sikt med det gjorde det bara lite spännande, att inte veta vad som är framför liksom. Det var ett vrak från andra världskriget som låg nere på 30 meter.
Dyk nummer två var ett navigation dive då vi lärde oss att navigera själva. Inte det allra lättaste, speciellt inte när man är sämst på orientering haha. Men vi klarade kursen allihopa så när vi kom tillbaka till Koh Tao firade vi genom att gå ut och äta middag och dricka öl. Tanken var även att vi skullepå Pub Crawl men sen köpte vi aldrig biljetter så vi följde bara med strömmen ändå och gick till olika barer.
På lördagen var det fint väder i ca. en timme efter att jag lagt mig vid poolen så därefter var det bara att kolla i butiker för att fördriva tiden. Middagen var också trevlig! Vi åt på en italiensk restuarang tillsammans med Maritn, Tobbe och Jeppe. Asgott med pizza!!

På söndag skulle vi checka ut från boendet och åka vidare till Bangkok igen, men innan det var jag såklart tvungen att åka till Koh Nang Yuan, en liten ö utanför Koh Tao. Jag, Martin, Tobbe och Jeppe drog iväg för att se den magiska ön. Carro åkte på magsjuka eller likande så hon kunde inte följa med tyvärr...
Det var så fint väder och så sjukt fint där! Magiskt fint!! Mitt absolut bästa tips att att åka dit och att gärna ha mer tid än vad vi hade. Stanna en heldag skulle jag säga.
Det var kristallblått vatten som skiftade i olika blåa nyanser tack vare korallreven, och utsiktsplatsen var inte heller att klaga på! Wow säger jag bara.
Ville gråta när vi var tvugna att lämna för att hinna med vår färja.

Koh Tao - Thailand

Koh Phangan

2/12-4/12

På lördag morgon tog vi färjan till Koh Phangan. Det var så soligt och fint att vi gick till Infinity Beach direkt efter att vi checkat in på vårt hostel som hette Love Station. Därefter blev det Phad Thai till lunch för endast 50 baht, alltså ca. 13 kr.
På söndagen var det inte lika fint väder så vi var ett gäng som hyrde moppar och åkte runt ön. Vi såg vattenfall, två stränder som vi solade på trots det regnade (what?) och så åt vi på en restuarang uppe i bergen. Fin utsikt även här!
Mot kvällen åkte vi tillbaka till Love Station, men stannde innan för att äta middag ihop. Sedan köpte vi allihopa fina Full Moon t-shirts, ett måste! Väl hemma på rummet fixade vi oss lite snabbt och sedan var partyt igång. Lyckat vet jag dock inte om det var. Både min och Carros plånböcker blev stulna och vi tappade bort allihopa på en gång när vi kom till stranden.... Vet ej hur vi lyckades....

Carros nyckel till rummet och skåpet försvann också så dagen efter var det bara att ta fram sågen HAHA!
Efter lite lumch drog vi till stranden igen men blev inte där så länge p.g.a. äckliga små kryp som hoppade på oss :( Vi köpte godis och massa annat skit och kollade film istället. Bakisdag deleuxe.

Koh Phangan - Thailand

Koh Samui

26/11-1/12

På söndagen vid 13-tiden kom vi äntligen fram till vårt hostel som hette Sirin Boutiqe Hostel. Det var väldigt fräsht och fint, och låg norrut i Koh Samui där det var lugnt och skönt. Vi drog direkt till närmaste restaurang för lunch, återigen Phad Thai för min del, sedan gick vi till stranden och vilade lite där, även fast solen inte ville titta fram. På eftermiddagen passade jag på att ta en 25 minuters löptur och sedan fixade vi oss för middagen.

Dagen efter tog vi oss en promenad till Big Buddha. Vi passade även på att köpa lite julklappar till familjen. Billigt och bra! Till lunch blev det återigen Phai Thai för min del (favoriten nr. 1 haha!!). Dagen var inte så mycket mer intressant. En löptur, sedan duscha, ut och äta och sedan kollade vi skräckfilm.

På tisdagen bytte vi hostel till Samui Hostel som låg närmare Chaweng Beach. Tips dedär när man reser, att inte boka samma ställe alla dagar, att man istället kanske kan prova två olika boenden om man ska stanna några dagar. Då lär man känna mer människor och man får se olika sidor av staden eller ön i vårat fall! Vi mötte hur som helst Courthey igen på detta hostel och det mycket därför vi ville byta boende också! Vi gick runt med henne ett tag och åt lunch, sen gick jag och Carro till stranden ett tag (utan sol haha).
På kvällen fixade vi till oss lite och gick för att möta upp några svenska killar, Martin, Tobias, Johan och Jesper som vi kom att hänga mycket med framöver. Vi drack lite öl, käkade mat och snackade, superkul!

Onsdagen var en regning dag och vad gör man då på en ö? Vi gick till Central Festival Mall för att kolla shopping, sen åt vi lunch och sen blev det en behövlig massage på det. Rätt chill men tråkigt. På kvällen festade vi ihop med killarna som var betydligt roligare! Dagen efter vaknade vi väldigt sent och var rätt så bakis. Vi åt lunch och sen gick vi tillbaka till hostlet och duschade och chillade innan en biokväll tillsammans med Martin och Tobias. Vi såg Jigsaw, fett läskigt att se skräckfilm på bio!!

Fredagen var en solig dag (äntligen!) så vi skyndade iväg till stranden efter vår härliga frukost från 7-eleven. Entusiasmen över solen gjorde dock att jag brände mig lite grann i ansiktet...
Dagens lunchställe blev lite lyxigare. Vi tog en taxi till The Jungle Club som ligger uppe i bergen så man ser över ön. Sååå härligt. Vi bokade bord och fick bra platser. Vi började med en shake och sedan tog vi båda två Massaman Curry med ris. Det var så himla gott alltihop! Rekomenderar att åka hit om ni ska till Koh Samui.