Sapa, Vietnam

12/11 - 14/11 2017

Vi kom fram till Sapa kl 05:30 på morgonen, yey då var man ju pigg och glad efter att ha legat och sovit i en buss på världens bumpy road. Men det var bara att packa en dagsväska och äta frukost innan det var dags för oss att ge oss ut på trekking. Redan när vi hälsade på Mama som hon kallade sig, så insåg jag att hon var en underbar person. Inget elakt i den människan inte.

Jag och Courtney valde att gå en medium trekking, alltså inte den jobbigaste. Vi gick tillsammans med tre britter till, sedan Mama också då. Trekkingen tog 4,5 timme och på dessa timmar gick  vi förbi fyra stycken byar. Folk bor alltså i bergen, men är otroligt fattiga. Lador som jag trodde var till djuren var själva verket till för människorna, en jättejobbig men viktig verklighetsställare kom till mig.
Trots lite moln var det väldigt vackert bland bergen. När vi gått klart kom vi fram till Mama's Homestay där vi bodde. Vi bodde alltså tillsammas med henne och hennes underbara familj. Vi åt en underbart hemladag middag på kvällen som hennes 12-åriga dotter hade lagat. Sjukt duktig tjej! Dom godaste stripsen jag ätit och hemskt goda vårrullar! Vi åt tills vi sprack, litterally. Kvällen blev lugn, bokläsning, lyssna podd och kolla film.

Dag två trekking blev lite lugnare eftersom vi gick så långt dagen innan. Inte lika mycket klättra eller hoppa denna dag haha. Vi åt en frukost återigen lagad av den 12-åriga dottern. Hon ville minnsann att vi skulle bli mätta som ni ser. Under dagen såg vi hur som helst en känd bro/flod, två vattenfall, risfälten och självklart
en fin utsikt från bergen. Denna gång gick vi mer efter vägen så vi såg även byns skola, någon "mataffär", souvenierer samt matställen. Fint väder hade vi också! Vi stannade och lunch (fried noodle) vid ett ställe men en väldigt fin utsikt mot berget!

Här är lite bilder från hur det såg ut hos Mama, som sades vara "rik". Lite skillnad gentemot våra standarder. Här fanns en tjocktv, hon ägde en knapptelefon, knappt någon värme eller isolering (trots att det är snöar på vintern). Men dom klagar inte! Här ser ni även en bild på middagsbordet med den goda maten som vi åt på kvällen. Kan sakna denna goda hemlagade mat. Allt var vegetariskt förutom kycklingen också, superbra!

Sista morgonen innan vi åkte tillbaka till Hanoi. Sjukt fin utsikt från deras hus, eller hur? Jag var lite mållös. Vi tog bussen från Sapa Village direkt till flygplatsen för att hinna med vårt flyg på eftermiddagen mot Kambodja.