Phnom Penh

22/11-24/11

Efter en bussresa på sex timmar kom vi fram till Phnom Penh till lunch. Vi checkade in på Eighty 8 Backpacker Hostel (rekomenderas!). Tog en lunch (Amok igen), sen ville jag göra något och Carro stanna på hostlet, så jag gick ut med en karta och en podd i öronen för att upptäcka lite. Jag gick till ett mall, sedan den kända marknaden där jag köpte två fina klänningar för en billig peng!

Frukosten på vårt hostel var riktigt bra! Här ser ni min frukost med mackor, grönsaker, frukt, te och stekt ägg med champinjoner. Gott och mättande! Efter frullen åkte vi till Killing Fields och fängelset S-21. Mindre roligt, men otroligt viktigt och lärorikt. De röda Khemerna och Pol Pot som ledde landet under den tiden mördare sitt eget folk på sjuka grunder, t.ex. p.g.a för mjuka händer eller för högt utbildad. Detta fick mig att tänka mycket på livet och döden, vad som verkligen är viktigt osv.

På fredagen skulle vi flyga vidare till Bangkok, men inte förrens sent på kvällen (22:30), vilket innebar att vi hade en hel dag på oss att göra något skoj. Vi chillade mest hela förmiddagen dock. Vi gick och såg några tempel, gick till marknaden och köpte lite grejer och köpte pizza till middag (som tyvärr var äcklig....).

kambodja

Sihanoukville, Kambodja

21/11

Wow, jag känner mig så duktig som stavade rätt på Sihanoukville, en hamnstad södra Kambodja. Hit åkte vi och stannade en natt efter Koh Rong. Vi tog bara något billigt hostel så det blev Monkey Republic Hostel som vi var nöjda över! Eftersom vi åkte på morgonen och det är rätt så nära från Koh Rong till Sihanoukville så var vi framme vid lunchtid. Jag passade på att gå till stranden på en gång, Carro gick ock tog en lunch något som jag skippade pga väldigt ont i magen... Kunde typ inte äta på flera dagar. :-)
Hur som helst så tog jag en pedikyr & manikyr på stranden som ni ser nedan, haha. Kändes lite ofräsht men denna kvinna var så på mig så jag kände mig lite tvungen haha. Det blev fint i alla fall!
På kvällen åt vi middag tillsammns med en tjej från vårt hostel. Vi åt på ett ställe vid stranden, supermysigt att sitta där, se elddans och äta vid vattnet. Jag ett rätt som heter vegetarisk Amok med ris som blev en favorit för mig i Kambodja!
Kvällen avslutades rätt tidigt. Vi gick tillbaka till hostlet efter att ha suttit på standen. Kollade på Temptation Island och sov rätt tidigt.

kambodja - sihanoukville

Koh Rong

17/11
En favorit i Kambodja för många är ön Koh Rong, vilket även var en favorit för mig och Carro. Otroligt bra vibe, fina stränder, god mat och bra fest.

När vi väl kom och hade checkat in på White Rose Guesthouse så promenerade jag iväg till 4K beach som skulle vara den finaste stranden. Tycker det var väldigt fint där, alldeles lugnt och rent och fint. Det var en liten promenad dit, men det var det värt. Det var trots allt (nästan hela tiden) strandpromenad och utsikten var inte heller något att klaga på! Jag åt lunch på ett resort, en väldigt god portion av fried noodle. Sedan låg jag på deras solbäddar, lyssnade på podd, läste bok och njöt. Det var väldigt varmt så jag låg mest i skuggan. Man måste låta huden vila ibland.

18/11
Dag två på Koh Rong (som för övrigt var min namnsdag) startade jag med en promenad längs stranden. Sedan efter frukost lade vi oss på stranden. Efter någon timme gick vi tillbaka för vi hade bokat en partybåttur med Ankuna Matata som var väldigt lyckad! Vi snorklade på två ställen, åt lunch på Koh Rong Salem (en mindre och lugnare ö) och partade hela dagen med gratis öl och whisky. Det var väldigt kul att crusiea runt och lyssnda på musik med vårat gäng. Vi kollade på en sjukt fin solnedgång och spelade volleyboll på stranden. Sedan tog vi en drink och när det var mörkt började vi åka tillbaka till vår ö, men stannade in bit innan land för att bada med självlysande plankton. Absolut bland det coolaste jag har gjort!
Kvällen och partyt fortsatte hela natten och dagen efter mådde man som sagt som man förtjänade... :-) Men skitkul kväll! Tyvärr har jag inga bilder från båten då mobilen fick stanna hemma.

20/11
Vaknade rätt tidigt, gick på promand och sedan blev det en sväng till stranden innan ännu en båttur. Denna gång åkte vi bara med någon randombåt. Denna gång fick vi fiska, snorkla (bättre snorkling denna gång), bada vid Long Beach, se solnedgången, äta grillad egenfångad fisk + kyckling, ris och grönsaker, samt simma med plankton. Även denna tur var jag nöjd med, inte någon partybåt men absolut mysig dag.