Fraser Island

Fraser Island, världens största sandö, där tillbringade jag och Matilda tre dagar och två nätter med en tour av Dingo. Vi blev allihopa indelade i grupper på 8 pers och tillgivna en van som vi tog oss runt i.

Första stoppet när vi kom till ön efter lunchen var Lake McKenzie, en sötvattensjö på Fraser som var superfin. Vit och härlig sand, olika nyanser av blått vatten och gröna träd. Tyvärr ville solen inte visa sig så ofta, men vad gjorde det? Jag och Matilda roade oss med att försöka få till snygga GoPro-bilder under vattnet haha...

När vi varit vid sjön åkte vi vidare till lägret. Vi fick stopp på bilen två gånger i uppförsbacken, så det var bara att gå ut och putta på så gott som det gick! Men upp kom vi till slut, någon ledare från en annan grupp fick hjälpa oss, men vi kom upp och tog oss till lägret. Vi bodde i tvåmannatält och vi var livrädda att det skulle komma spinglar (eller ja, jag i alla fall!).

Till middag blev det kycklingwook med nudlar och sen drog festen igång. Vi hade köpt med oss goon, något vi annars bara smakat. Efter få glas hade vi kvällens kväll, tills man vaknade upp med endast en foppatoffel och huvudvärk. :(

Efter frukosten dag två åkte vi vidare för att upptäckta ön. Vi stannade först vid Maheno Wreck för att ta lite bilder och bli informerade om vraket av vår ledare Joel, sen åkte vi till min favoritdel på hela Fraser - Eli Creek (Hangover Creek som dom också kallade det). Detta var en sötvattenkanal som hade så rent vatten att man kunde dricka det, något vi självklart gjorde.

Något annat vi även gjorde där var att flyta runt i ringar i kanalen. Efter ett dopp i det kalla vattnet var man som en ny människa! Det var hur härligt som helst, amazing.
Efter några timmar körde vi alla vidare för att äta våra lunchwraps.

Efter lunch åkte vi till Champagne Pools, naturliga pooler som skapats av stenarna runt om. Det var inga riktiga vågor när vi var där, men det är meningen att vågorna från vattnet ska skapa bubblor som då ska påminna om champagne. Men mysigt var det självklart ändå när man satt där och chillade och pratade med alla från touren.

Efter detta gick vi upp på ett berg för att se utsikten. Vi såg manta rays, men inga andra intressanta djur. Vi var så slut och svettiga efter att ha klättrat upp på berget haha.. Efter åkte vi tillbaka till lägret, fixade stek till middag och gjorde oss i ordning till fest dag två.

Sista dagen började tidigt. Vi klev upp 6:20 för att hinna äta frukost, packa ihop våra saker och städa ut tältet innan det var dags att åka till vår sista destination på turen. Vi skulle till Lake Wabby, men för att ta oss dit var vi tvungna att gå till fots i 45 minuter i skogen. Men vi tog oss dit, trots att det kändes som vi vandrade i en evighet. Det såg ut som en öken när vi kom fram, sand överallt. Vi var så glada över att få bada för vi var så varma. Något annat roligt var även att det fanns fiskar som åt ens gamla hud. Dom käkade nästan upp mitt sår på knät haha.

Efter detta åkte vi tillbaka till Rainbow Beach och tillbringade en natt på hostelet innan vi åkte vidare dagen efter! Vi fick lite cider och underhållning efter en superrolig tour med Dingos!