Sista stoppet på östkusten - Cairns

Den sista destinationen på östkustresan var staden Cairns. Vi kom dit rätt så sent efter att ha varit till Millaa Millaa Falls så vi gick på en kvällspromenad genom staden, köpte glass och tittade lite på en kvällsmarknad innan vi gick och la oss.

Dag två i Cairns startade vi med lite löpning, så skönt men obehagligt varmt... Efter frukost drog vi iväg till lagunen där vi hängde fram till lunchtid. Vi ville verkligen besöka det svenska Café Fika Cairns, ett självklart val att ha en fika på efter 5 månaders resande. Jag tog en supergod kärleksmums och Matilda en kanelbulle, sen så satt vi där och var nöjda med livet.

På kvällen bestämde vi oss för att gå på bio, Beauty and the Beast. Så bra film!! <3

Dag tre hade vi en aktivitet inbokad, och inte vad som helst, utan Scuba Diving! Touren vi åkte hette Ocean Freedom Great Barrier Reef, rekommenderar! Älskade hela touren verkligen. Vi fick först snorkla runt i Barriärrevet, sedan dök jag och Matilda "på riktigt" med tub tillsammans med en guide. Älskade livet som mest just då. Allt är så fridfullt under vatten. Och vi fick se Nemo!!

Efter vår Scuba Diving var det lunchdags, Swedish Smorgasbord!! Woho! Räkor, lax, färskt bröd och massa gott. Vi åt så mycket alltså. Sedan vilade vi magen lite innan det var dags för ännu en snorkeltur. Helt plötsligt kom en liten sandö upp i Barriärrevet dit alla simmade och tog bilder. Magiskt! Efter detta åkte vi tillbaka till land, trötta men glada. Vi gick till lagunen när vi kom tillbaka, körde vattengympa, sen strosade vi runt i Cairns innan det var läggdags. En bra dag!

Dag 4 lämnade vi tillbaka våran kära vän Lucky Luke till Lucky Rentals. Bilen som varit vår hem så länge var vi tvungna att tvätta, dammsuga och tanka innan det var dags för ett farväl. Gick dock lätt att säga hejdå då vi var så trötta på att bo i en bil vid detta laget. Vi tog in på hostelet Lazy Duck istället. En lunch blev det på Café Fika också, stuvade makaroner med falukorv! Vi bytte också några böcker så vi skulle ha till Nya Zeeland. Jag hittade både Alex och Sigges "Tid" och Hannah och Amandas " Försoningen". Lycklig!

Dag 5 är stora dagen!! Skydive! Sjukt roligt måste jag säga. Jag hoppade först av alla från planet, jag var lite nervös med väl i luften kände jag mig fri. Det var en sjuk känsla. Jag köpte även "outside photos" så det var en kille som hoppade med mig och filmade mig, både hopp, landning och i luften. Vi gjorde give me five i luften och allt, så kul! Sen fick jag styra fallskärmen när den vecklades ut också!

Dag 6 sa vi hejdå till Cairns och åkte vidare till Auckland, Nya Zeeland! Underbara Australien ska jag självklart tillbaka till sen.

20 år!

Idag är det 12de april, inte vilken dag som helst alltså, utan min 20-års dag!! Vaknade upp tidigt och blev uppringd av mina föräldrar som gratulerade mig, så söta! Pratade med dom i över 40 minuter innan jag gick tillbaka till vår campervan och då fick jag fin sång av mina härliga tjejer!

Standard havregrynsgröt till frukost, sedan körde vi vidare till Wellington som är huvudstaden här i Nya Zeeland. Här har vi spenderat dagen med att gå på New Zealand Museum (se mig posera med en Moa-fågel!!), sedan gick vi runt ett tag i staden. Dagen till ära åt vi middag ute på resturang som tjejerna var så söta och bjöd på <3! Sedan åkte vi till mataffären Countdown där vi köpte med oss födelsedagsfika som vi precis käkat här i bilen. Mycket mysig födelsedag! Nu är klockan 23:21 och tjugoåringen är trött och ska sova haha, godnatt!

Cape Tribulation

Världens äldsta regnskog, Cape Tribulation, ligger i Australien, något man ändå får passa på att besöka när man väl är på andra sidan jorden. Vi hade tänkt att stanna där i några dagar men insåg snabbt att det inte finns så himla mycket att göra där då man verkligen är mitt ute i regnskogen.

Dagen vi åkte dit åkte vi även på en krokodilbåttur i Daintree Rainforest. Vi fick sen tre stycken krokodiler, en 4 meter lång hane, en 2 meter lång hona, samt en 4 veckors gammal bebis. Det var kul att äntligen få se våra krokodiler, som vi försökt se dom när vi åkt förbi olika floder med bilen haha!
När vi kom fran till Cape Tribulation checkade vi in bilen på ett hostel och sedan körde/gick vi till Emmageen Creek där jag badade. Det var väldigt fint där! Sedan åkte vi tillbaka till hostelet, badade lite i poolen, duschade och gjorde mat.
Nästa dag hade vi en lugn morgon, gick ut och sprang, badade i poolen och åt frukost innan vi åkte vi till ett till sötvattenshål. Sedan kände vi oss klara med regnskogen och åkte tillbaka mot Cairns. Vi åkte däremot inte raka vägen, utan besökte Millaa Millaa Waterfall som är ett väldigt känt vattenfall nära Cairns. Här spelas bland annat många schampooreklamer in och jag förstår varför. Otroligt fint!